Op vakantie met de trein

Berlin Hauptbahnhof

Zoals veel mensen gaan ook wij graag in de zomer op vakantie. Twee jaar geleden hebben we met het vliegtuig Schotland bezocht, vorig jaar met de auto zuidelijk Duitsland. Afgelopen zomer wilden we naar Praag en eventueel de omgeving daar opzoeken. Om daar op een duurzame manier te komen wilden we dat bij voorkeur met de trein doen. Los van elkaar hebben we wel eens eerder een treinreis gemaakt. Hij is een paar jaar geleden met de ski-trein naar Oostenrijk geweest en zij met vriendinnen een rondtrip naar onder andere Italië. We hebben daar beide goede herinneringen aan. En het gemak van de trein is dat je niet zelf hoeft te rijden en ook geen twee uur van te voren al aanwezig hoeft te zijn. Lees snel verder voor onze ervaring van dit treinavontuur.

De heenreis

De kortste en snelste route vanuit Nederland naar Praag gaat via Berlijn. Omdat het een behoorlijke trip is naar Praag (ongeveer 12 uur enkele reis) besloten we de heenreis in twee delen te doen. We besloten in Berlijn een tussenstop te doen en in 1 dag Berlijn te verkennen. Daarna zijn we vanuit Berlijn met een directe trein doorgereisd naar Praag om daar 4 dagen de mooie stad te bezichtigen.

Hierna lieten we de grote steden achter ons en hebben een directe trein gepakt naar Karlovy Vary (ook wel Carlsbad genoemd) tegen de Duitse grens aan. Hier hadden we 3 dagen de tijd om nog wat van het -door thermische bronnen beroemde – stadje te zien. Maar ook om nog even wat van de frisse buitenlucht op te vangen tijdens mooie wandelingen in de natuur. De reis terug hebben we ook met de trein gedaan. Omdat we gelukkig ook nog een paar dagen vrij waren na de reis hebben we besloten de terugreis (ongeveer 10 uur) in 1x te doen omdat we daarna thuis rustig konden bijkomen.

De terugreis

Helaas hebben we op elke rit wel vertraging gehad. Op de heenreis viel dat prima op te vangen omdat we ruime overstaptijden hadden. In Tsjechië zelf hadden we directe treinen en dus konden we gelukkig geen overstappen missen. Op de terugweg echter werd het wel vervelend. We zouden al een lange reis voor de boeg hebben en in de dienstregeling van NS International waren de overstappen al heel krap als de trein op tijd zou rijden. Onze eerste trein vanuit Karlovy Vary begon al met vertraging. Gelukkig hadden we die zelf geboekt en zelf gezorgd voor voldoende marge in overstap. Zodat we relaxt aan de grens zouden overstappen op de Eurocity naar Berlijn .

De Eurocity vertrok echter ook met vertraging en daar begon voor ons het zweten. We hadden maar 8 minuten overstaptijd in Berlijn. De Eurocity vertrok met 10 minuten vertraging en heeft dat nooit meer goed gemaakt. We kwamen met een half uur vertraging aan in Berlijn en hebben NS International gebeld om te vragen wat we moesten doen. Zij vertelden ons dat we onze tickets gewoon bij de ticketbalie konden laten omzetten en dat verliep prima. De rest van de treinen hadden allemaal vertraging waardoor we ze wel allemaal gehaald hebben. Maar onze lange reis werd toch nog wel weer langer. We zijn die dag om half negen ’s ochtends uit het appartement vertrokken om de eerste trein te halen en uiteindelijk waren we om half één ’s nachts weer thuis.

Onze tips

  • Probeer bij het boeken van je reis zo min mogelijk overstappen in te plannen of kies voor de optie met zo min mogelijk overstappen.
  • Let op dat je bij de overstappen genoeg tijd hebt en eventuele marge voor vertraging inbouwt (minimaal half uur overstaptijd).
  • Kijk naar de maximale duur van je reis en bedenk wat acceptabel is qua extra tijd mocht je een overstap missen. Plan desnoods een extra nacht of dag ergens tussendoor in. Zo hadden we mazzel op de terugweg en kwamen we net niet in het nachtnetwerk terecht.
  • Vergelijk verschillende treinreisaanbieders, voor ons was bijvoorbeeld NS International goedkoper dan de Treinreiswinkel.
  • Let op bij het boeken of het niet voordeliger is om 1e klas te zitten, waarbij automatische stoelreserveringen inbegrepen zijn. Waar je in 2e klas daarvoor nog moet bijbetalen.
  • In de 2e klas zit je niet perse veel slechter dan in 1e klas. Het comfort hangt eerder af van de leeftijd van de trein, maar daar kun je zelf niet in kiezen.
  • Kijk vooraf of je binnenlandse treintickets makkelijk ter plekke kan boeken en mogelijk goedkoper zijn dan vanuit Nederland.
  • Bedenk of je je verblijf zelf wil boeken of niet. Bij de Treinreiswinkel bieden ze voornamelijk 3 en 4 * hotels aan, die je misschien goedkoper zelf zou kunnen boeken.
  • Zorg dat je verblijf of op loopafstand van het station is, of dat je er makkelijk met openbaar vervoer kunt komen. Slepen met je koffer is geen pretje.