Seizoensgroenten en fruit: Winter

Het is niet alleen duurzaam om met het seizoen mee te eten, het biedt je ook nog eens variatie in de verschillende soorten groenten en fruit. Lees snel verder voor meer informatie.

Het duurzame aspect komt voort uit het feit dat de verschillende soorten groenten en fruit hun voorkeur hebben voor bepaalde seizoenen. Dat betekend dat het aanbod groenten en fruit per seizoen (soms zelfs per maand) behoorlijk kan verschillen. Als je dus met het seizoen mee eet, heb je grotere kans dat je groenten en fruit eet die binnen Nederland of binnen de EU geproduceerd zijn, en dus niet helemaal zijn ingevlogen vanuit de andere kant van de wereld.

Omdat het nogal varieert welke groenten en fruit in welke periode het best beschikbaar en duurzaamst zijn, scheelt dat niet alleen in je portemonnee, je kunt er ook je eetpatroon op aanpassen. Waar je in de zomer geniet van salades en lichte maaltijden, kun je in de winter helemaal los op heerlijke stoofpotten. Mocht je nou meer willen weten over gezonde voeding, kijk dan ook eens bij het Voedingscentrum.

De volgende groenten zijn het hele jaar een duurzame keuze vanwege teelt in Nederland: Knolselderij, Paddenstoelen, Prei, Rode Biet, Rode Kool, Uien, Veldsla, Winterwortel en Witte Kool. Ook appels zijn het hele jaar duurzaam te krijgen.

In het schema zie je ook een aantal “tropische” fruitsoorten staan, zoals bananen en ananas. Deze zijn ook het hele jaar te krijgen, maar worden niet in Nederland gekweekt. Kies hierbij of je gaat voor een goedkope variant of kies voor biologisch (voor de bananen scheelt dat maar heel weinig in prijs). Op de groente en fruitwijzer van Milieu Centraal kun je meer lezen over waarom deze wel het hele jaar te verkrijgen zijn en wat daar de voetafdruk van is.

Zie onderstaande schema voor groenten en fruit uit de wintermaanden:

Tip: Eet de regenboog voor een gevarieerd dieet. Verschillende “kleuren” groenten en fruit bevatten verschillende voedingswaarden qua vitaminen en mineralen.